23948sdkhjf

Debat: Husk at sætte jeres priser op

"Hvis man ikke forhøjer sine priser, risikerer man gradvist at æde sin forretning op indefra," råder ekspert.

Af Nicolai Broby Eckert, partner, Simon-Kucher & Partners

Årsskiftet nærmer sig, og dermed er tiden inde til at varsle prisreguleringer.

I år er det ekstra vigtigt, at man husker at sætte sine priser op, for vi står ifølge alle tilgængelige prognoser over for en periode med recession og øget prispres.

Ifølge en undersøgelse, som vi hos Simon-Kucher & Partners gennemførte tidligere i år, undervurderer langt de fleste danske virksomheder betydningen af prisstigninger som driver for vækst i omsætning og indtjening.

Danske virksomheder har typisk fokus på andre faktorer, først og fremmest øget salg og dernæst reduktion af omkostninger.

Dermed overser danske virksomheder, hvor vigtigt det er at regulere priserne. Hvis man ikke forhøjer sine priser, risikerer man gradvist at æde sin forretning op indefra, fordi salgspriserne ikke følger med omkostningerne.

Undersøgelsen viser, at 23 procent af de danske virksomheder har planlagt helt at undlade at forhøje deres priser. 15 procent har planlagt prisstigninger, der er lavere end inflationen. 50 procent har planlagt at forhøje deres priser, så prisstigningerne følger inflationen. Kun 12 procent vover at skabe en buffer ved at forhøje deres priser med mere end inflationen.

Resultaterne er overraskende, ikke mindst fordi prisstigninger kan være den korteste af alle veje til øget omsætning.

Det er imidlertid ikke ligegyldigt, hvordan man gennemfører sine prisstigninger.

I stedet for at iværksætte den samme procentuelle prisstigning over hele linjen bør man sætte priserne op på områder, hvor prisfølsomheden er begrænset. Eksempelvis er prisfølsomheden på forskellige former for gebyrer væsentligt lavere end på produkter og løsninger.

Derudover er det vigtigt, at man får kommunikeret og motiveret prisstigningerne over for sine kunder.

Derfor: Fortæl jeres kunder om årsagerne til prisstigningerne. Så vil kunderne ofte være tilbøjelige til at acceptere, at de skal betale mere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086